Milloin on oikea aika myydä?
Päivitetty: 1. elok.
Huomenna tulee 4 kuukautta yrittäjänä täyteen! On ollut jännittävää ja antoisaa aikaa: olen päässyt tutustumaan kokonaan uusiin toimialoihin ja tietysti uusiin ihmisiin.
Myynti tietysti pyörii mielessä koko ajan ja totta kai nykyinen huono taloustilanne siinä rinnalla, mutta kyllä välillä tuntuu, että yrittäjät hakevat yrityksensä heikkoon kasvuun syytä kaikkialta muualta paitsi peilistä.
Olen nyt useamman kerran keskusteluissa törmännyt ajatukseen, ettei vielä ole oikea aika alkaa “kunnolla” myydä yrityksen palveluja. Aloitetaan myyntityö joskus myöhemmin. Samoin vankkumaton usko siihen, että kyllä nykyiset asiakkaat pysyvät ja ostavat hamaan tappiin saakka on yllättänyt ainakin minut ihan täysin.
Tätä seuraavaa ei voi kyllin korostaa: Myynti ei ole pelkästään reagointia tarpeen mukaan, vaan se on tärkeä strateginen toiminto, joka tulisi olla jatkuva ja ennakoiva osa yrityksen toimintaa. Varmasti jossain on yrityksiä, joiden ei oikeasti tarvitse ponnistella myynnin eteen yhtään, mutta veikkaan että suurimmalla osalla ei ole asiat näin hyvin.
Palveluita kannattaa ja niitä on suorastaan pakko myydä jatkuvasti. Sillä
📈 Varmistetaan yrityksen olemassaolo ja kasvu
📈Lisätään asiakasuskollisuutta
📈Säilytetään kilpailuetu
📈Pysytään perillä asiakkaan tarpeista ja kerätään tietoa markkinoista
📈Vahvistetaan yrityksen brändiä
Ei pidä odottaa siihen, että liikevaihto alkaa laskea 📉 ennen kuin aloittaa myyntityön. Paras päivä aloittaa on tänään vaikka onkin perjantai! Vai mitä mieltä olet?
Comments