top of page

“Nyt on niin hiljaista, ettei myynnin tehostamiselle ole tarvetta”

Päivitetty: 1. elok.



Olen tuoreena yrittäjänä kontaktoinut ihmisiä sekä olemassa olevasta verkostoistani että tehnyt tietysti myös uusasiakashankintaa. Olen lähettänyt linkkariviestejä, sähköposteja, soitellut perään, käynyt mielenkiintoisia ja jopa filosofisiakin keskusteluja myynnistä ja sen monista ulottuvuuksista.


Ensiksi täytyy todeta, että on meillä Suomessa todella innovatiivisia ja suorastaan nerokkaita yrityksiä, yrittäjiä ja yritysjohtajia. Todella virkistäviä ja inspiroivia persoonia ja tarinoita. Mutta on joukkoon sattunut  hämmentäviäkin keskusteluja; sellaisia joissa on tuotu ilmi, ettei nyt oikein kannata panostaa myyntiin, myynti kun ei vedä ja on niin vaikeat ajat. 


Mitä ihmettä? Eikö juuri nyt pitäisi pistää kaikki paukut myyntiponnisteluihin ja varmistaa yrityksen pitkän aikavälin menestys? 


Onko siis niin, että markkinoiden ollessa hiljaiset, asiakkaiden kysyntä alhainen ja myynti hidasta,  jotkin yritykset ovatkin taipuvaisia keskittymään kustannusten leikkauksiin ja toimintojen supistamiseen? Ja aloittavat leikkaukset myyntityöstä? Luulin, että tämä ajatus olisi jäänyt vuosituhannen vaihteen vanhemmalle puolelle, mutta ei näköjään ole.


Onko tämä puolustus- tai suorastaan siilipuolustusreaktio: pyritään minimoimaan riskejä ja säilyttämään nykyinen tilanne mahdollisimman muuttumattomana? 


 

Aina on oikea aika panostaa myyntiin ja löytää uusia mahdollisuuksia markkinoilla!


Asiakkaillakin voi olla vähemmän kiire ja paljon paremmin aikaa pohtia uusia tarjouksia ja ratkaisuja kuin silloin, kun paahdetaan sata lasissa. Olemassa oleville asiakkaille on aina helpompi myydä lisää kuin hankkia kokonaan uusia. Voisiko hiljaisemman ajan käyttää oman brändin ja asiakassuhteiden vahvistamiseen esimerkiksi jollain kampanjalla tai (online-)tapahtumalla/ koulutuksella?


Nyt kannattaa käyttää aikaa ja resursseja myös omien myyntiprosessien parantamiseen ja kehittämiseen esimerkiksi kouluttamalla henkilöstöä, ottamalla haltuun tekoälyn tarjoamia mahdollisuuksia ja myynnin automatisoinnin työkaluja. 


Myynti- ja markkinointistrategiaa pitää tarkastella ja päivittää säännöllisesti sen lisäksi, että tekee pitkän aikavälin tavoitteiden ja toteutuksen suunnittelua. Tämä vaatii tietysti jonkin verran resursseja yrityksen koosta riippuen, mutta näkisin sen ennen kaikkea investointina tulevaisuuteen, koska tuskin mikään yritys on joutunut katumaan sitä, että on parantanut omaa myyntiosaamistaan ja -prosessejaan. 


On vaarallista ajatella, että aloitetaan myynti taas sitten, kun markkinat kunnolla heräävät. Myyntiä pitää tehdä koko ajan, aina ja jatkuvasti.


Comentários


bottom of page