top of page

Nyt on oikea aika tarjota ratkaisuja hyvinvointialueille: kriisistä kasvualusta

Päivitetty: 14.10.


Hyvinvointialueet olivat suurennuslasin alla jo ennen käynnistymistään. Huolellisesta valmistelusta huolimatta alku kohtasi isoja haasteita eikä ihme: kyse oli Suomen historian suurimmasta organisaatiouudistuksesta. Media on täyttynyt huolesta palveluiden järjestämisestä ja hyvinvointialueiden kyvystä vastata kasvaviin vaatimuksiin.


Ovatko hyvinvointialueet kriisissä? Tilanne on vaikea, mutta kriisi synnyttää myös mahdollisuuksia. Kun vanhat toimintamallit eivät riitä, kysyntä kohdistuu innovatiivisiin, skaalautuviin ratkaisuihin, jotka parantavat laatua ja tehostavat arkea.


Vanhat keinot eivät enää riitä vaan tarvitaan uutta ajattelua

Suurimmat haasteet ovat selviä: väestön ikääntyminen, hoitohenkilökunnan pula ja kustannusten kasvu. Onneksi hyvinvointialueet kuuntelevat aktiivisesti toimijoita, joilla on konkreettisia parannuksia. Yrityksille tämä tarkoittaa aidon lisäarvon osoittamista eli käytännössä:

  • palveluiden digitalisaatio ja terveysteknologian hyödyntäminen

  • prosessien automatisointi ja työnkulkujen virtaviivaistaminen

  • parempi asiakaskokemus ja vaikuttavuuden mittaaminen

Juuri nyt markkina tarvitsee ratkaisuja, jotka ovat joustavia, todennettavasti vaikuttavia ja nopeasti käyttöönotettavia.


Miksi kannattaa tarjota ratkaisuja juuri nyt?

  • Hyvinvointialueilla on akuutti paine uudistaa toimintaa.

  • Innovatiiviset palvelut ja tuotteet saavat tilaa ja dialogia.

  • Kun vaikutukset voidaan todentaa pilottien ja mittareiden kautta, skaalautuminen on nopeampaa.


Miten pääset mukaan? Käytännön eteneminen

  1. Ymmärrä aluekohtaiset tarpeet eli tee kevyt markkinakartoitus ja keskustele toimialajohtajien kanssa.

  2. Pilotointi ennen käyttöönottoa: tarjoa rajattu pilotti selkein tavoittein ja mittarein.

  3. Todista vaikuttavuus dokumentoimalla hyödyt sekä taloudellisesti että laadullisesti.

  4. Skaalaa hallitusti; ehdota vaiheistettua käyttöönottoa, jolloin riskit pysyvät kurissa.

  5. Viesti selkeästi: mitä, kenelle, miten ja milloin.

Pitkä myyntisykli on julkisella sektorilla normaali. Kärsivällisyys, todennettavat hyödyt ja johdonmukainen viestintä ratkaisevat.


Yhteenveto

Hyvinvointialueet ovat suuren haasteen edessä ja juuri siksi nyt on paras hetki tuoda esiin ratkaisut, jotka oikeasti toimivat. Vanhoilla keinoilla ei pärjätä, mutta rohkeilla, dataohjatuilla lähestymistavoilla on kaikki mahdollisuudet menestyä.


Koulutukset ja sparraus hyvinvointialueille ja sote-sektorille myyville

Tarvitsetko käytännön mallin julkiselle sektorille myymiseen? Autan ottamaan seuraavat askeleet:

Varaa 30 min maksuton sparraus!

Kommentit


S. Eilola Consulting oy on myynnin ja liiketoiminnan kehittämiseen erikoistunut asiantuntijayritys, joka on Helsingin seudun kauppakamarin ja Mikro- ja yksinyrittäjät ry:n jäsen.

© 2025 by S.Eilola Consulting Oy
Powered and secured by Wix

bottom of page