Pienillä muutoksilla isoihin tuloksiin
Tein eilen soittokierroksen ja muutaman hyvän keskustelun jälkeen päätin kirjoittaa ihan paperille ydinviestini, jotta osaisin hyvin välittää ajatukseni myös kuulijalle. Parille kun tuntui syntyvän ajatus, että olisin tulossa ja pistämässä firmassa kaiken uusiksi. Täytyy siis nöyrästi muokata omaa kommunikointiani ja puhelintyöskentelyäni :)
Perusajatukseni on siis että ratkaisumyynnissä ja -myyjissä on paljon piilevää potentiaalia, joka jää yrityksissä käyttämättä turhan byrokratian ja epäselvien käytäntöjen vuoksi. Mielestäni näiden "esteiden" tarkastelu, poistaminen ja asioiden kaikenlainen sujuvoittaminen myynnissä on avain tehokkaampaan myyntiin ja parempiin tuloksiin. Sanotaan tätä sitten vaikka prosessikonsultaatioksi. 💡
Eli:
👉 Yhdenmukaistetaan toimintatavat: Selkeät ja johdonmukaiset toimintatavat vähentävät epätietoisuutta, ja vapauttavat myyjät keskittymään asiakkaiden auttamiseen ja kauppojen tekemiseen. Markkinoinnin suurin tavoite ja tärkein päämäärä on tukea myyntiä. Esimerkkejä: myyjien tarvitsemat tekniset dokumentit ovat aina ajan tasalla ja kaikki tietävät mistä ne löytyvät. Kampanjat on suunniteltu hyvissä ajoin ja kommunikoitu myyjille. Kampanjamateriaalit valmistuvat hyvissä ajoin.
👉 Karsitaan turhat vaiheet: Liian monimutkaiset tai peräti tarpeettomat hyväksyntäketjut ja siihen liittyvät työvaiheet hidastavat myyntiä. Kun näitä tarkastellaan kriittisesti, korjataan ja annetaan ratkaisumyyjille mahdollisuus päättää päätäntävaltaansa kuuluvista asioista ilman tarpeetonta manageerausta koko myyntitiimi toimii joustavammin ja tehokkaammin. Esimerkki: jos palvelun hinta on 5000 euroa, ei tarvita tarjousta varten myyntijohtajalta tai toimitusjohtajalta kuittausta, että hinta on tälläkin kertaa 5000 euroa.
👉 Painotetaan asiakaslähtöisyyttä: Myyjä on yrityksessä asiakkaan äänitorvi, kuuntele siis häntä! Kokemukseni mukaan käytännöt ja työkalut pitää suunnitella siten, että ne edesauttavat myyjiä tukemaan asiakkaan tarpeita ja auttamaan ongelmissa helposti ja sujuvasti. Näin syntyy paitsi parempia tuloksia myös pitkäkestoisia asiakassuhteita. Tähän voisi lisäksi kirjoittaa oman kappaleensa tuotteistuksesta ja siitä kuinka laiskoja yhäkin ollaan tuotteistamaan palveluita. Voidaan väittää esimerkiksi, että it-kehitysprojektia ei voi hinnoitella. Väärin. Kyllä voi.
Näin pääset pienillä muutoksilla isoihin tuloksiin. Kun myyjillä on työkalut ja materiaalit kunnossa sekä vapaus keskittyä myyntiin, ihan koko yritys hyötyy ja palkanmaksu jatkuu tulevaisuudessakin.
Jos jokin kohta kuulostaa tutulta niin ota yhteyttä ja keskustellaan voinko olla avuksi!
Comments