top of page

Pienillä muutoksilla isoihin tuloksiin: ratkaisumyynti kuntoon ilman isoa remonttia

Päivitetty: 14.10.

Eilisen soittokierroksen jälkeen huomasin, että viestini saattoi kuulostaa siltä kuin olisin tulossa pistämään yrityksessä kaiken uusiksi. En ole. Kyse on pienistä, fiksuista muutoksista, joilla vapautetaan ratkaisumyynti tekemään sitä, missä se on parhaimmillaan: auttamaan asiakasta ja tuomaan kauppaa. Kutsutaan tätä prosessikonsultaatioksi – esteiden tunnistamista, turhan byrokratian poistamista ja arjen sujuvoittamista.


1) Yhdenmukaistetaan toimintatavat

Selkeät ja johdonmukaiset käytännöt vähentävät epätietoisuutta ja nopeuttavat myyntiä. Markkinoinnin tärkein tehtävä on tukea myyntiä. Esimerkkejä:

  • myyjien tekniset dokumentit ovat aina ajan tasalla ja helposti löydettävissä

  • kampanjat suunnitellaan ja viestitään ajoissa

  • materiaalit ovatvalmiina ennen starttia.


2) Karsitaan turhat vaiheet

Monimutkaiset hyväksyntäketjut ja tarpeettomat työvaiheet hidastavat kauppaa. Kun päätösvalta on linjassa vastuun kanssa, tiimi toimii joustavammin eikä jokaista tarjousta tarvitse erikseen juoksuttaa myyntijohtajan kautta ennen asiakkaalle lähettämistä.


3) Painotetaan asiakaslähtöisyyttä

Myyjä on asiakkaan äänitorvi. Työkalut ja käytännöt pitää rakentaa tukemaan asiakkaan tarpeita. Näin syntyy sekä parempia tuloksia että pitkäkestoisempia asiakassuhteita.


  • HOX! Tuotteistusnäkökulma: palveluja voidaan tuotteistaa ja hinnoitella selkeästi myös IT-yrityksissä – paketoidut mallit, rajaukset ja hintaportaat nopeuttavat kauppaa.


Yhteenvetona: pienillä muutoksilla myynnin prosesseihin on iso vaikutus myyntiin. Kun myyjillä on työkalut ja materiaalit kunnossa sekä valta keskittyä myyntiin, koko yritys voittaa ja palkanmaksu jatkuu jatkossakin.


Haluatko tuloksia 30 päivässä?

Jos kyllä niin tässä kolme vaihtoehtoa, joilla laitetaan ratkaisumyynti kuntoon :

  • Myynnin katselmus (kertakeikka)

    • Tunnistetaan heikot kohdat: tarjousputki, prosessit, roolit, asiakashankinta, muu

    • Haastattelupohjainen

    • Tuloksena selkeä lista toimenpiteistä, joilla saat myynnin kasvuun heti

  • Myynnin toimintamalli (projekti)

    •  Rakennetaan yksinkertainen, toistettava myyntimalli

    • Tehostetaan markkinoinnin välineiden ja tekoälyn käyttöä

    • Sovitaan vastuut ja kuka tekee mitä

    • Otetaan käyttöön helppo seurantatyökalu tai -järjestelmä (CRM)


  • Myyntiohtajan sparraus (huoltosopimus)

    • Myynnin tukena toimitusjohtajalle tai myyntijohtajalle

    • Myynnin mittareiden ja toimenpiteiden tehokkuuden seuranta

    • Korjaavat toimenpiteet

    • Vie aikaasi pari tuntia/kk

Varaa 30 min maksuton keskustelu https://www.myyntikoulutukset.fi/yhteystiedot

Kommentit


S. Eilola Consulting oy on myynnin ja liiketoiminnan kehittämiseen erikoistunut asiantuntijayritys, joka on Helsingin seudun kauppakamarin ja Mikro- ja yksinyrittäjät ry:n jäsen.

© 2025 by S.Eilola Consulting Oy
Powered and secured by Wix

bottom of page