Myynnin tehostaminen vaikka on hiljaista
- Sanna Eilola
- 25.4.2024
- 2 min käytetty lukemiseen
Päivitetty: 25.9.
Olen tuoreena yrittäjänä kontaktoinut sekä omasta verkostostani tuttuja ihmisiä että tehnyt myös uusasiakashankintaa. Olen lähettänyt linkkariviestejä, sähköposteja, soitellut perään, käynyt mielenkiintoisia – ja jopa filosofisiakin – keskusteluja myynnistä ja myyntiprosessien monista vaiheista.
Ensimmäinen huomio on se, että Suomessa on todella innovatiivisia ja suorastaan nerokkaita yrityksiä, yrittäjiä ja yritysjohtajia. Todella inspiroivia persoonia ja tarinoita. Mutta joukossa on ollut myös hämmentäviä keskusteluja: sellaisia, joissa on todettu, ettei nyt oikein kannata panostaa myynnin kehittämiseen, koska myynti ei vedä ja ajat ovat vaikeat.
Mitä ihmettä?
Eikö juuri tällaisina hiljaisina aikoina pitäisi pistää kaikki paukut myyntiponnisteluihin ja varmistaa yrityksen pitkän aikavälin menestys?
Onko niin, että markkinoiden ollessa hiljaiset, kysynnän alhainen ja myynnin takkuillessa jotkut yritykset kääntyvät puolustusasemiin: keskitytään säästöihin ja leikataan ensimmäisenä… myynnistä? Luulin, että tämä ajattelutapa olisi jäänyt menneisyyteen, mutta näemmä ei.
Myyntiä pitää tehdä myös hiljaisina aikoina
Aina on oikea aika panostaa myyntiin ja etsiä uusia mahdollisuuksia markkinoilla. Hiljainen markkinatailanne voi itse asiassa olla ratkaisumyynnin ja uusien ideoiden kannalta otollista aikaa. Asiakkailla on vähemmän kiirettä, enemmän aikaa pysähtyä ja harkita uusia tarjouksia tai ratkaisuja, ehkä jopa paremmin kuin silloin, kun arki pyörii 100 lasissa.
Olemassa oleville asiakkaille on aina helpompi myydä lisää kuin hankkia täysin uusia. Miksi ei siis käytettäisi hiljaisempaa aikaa esimerkiksi asiakassuhteiden vahvistamiseen, kampanjan ideointiin tai vaikkapa online-koulutuksen järjestämiseen?
Hiljaisina aikoina kannattaa kehittää myös myyntiprosessia ja myyntiosaamista:
käydä läpi sisäiset toimintatavat,
satsata myyntivalmennukseen tai koulutuksiin,
ottaa käyttöön uusia työkaluja, kuten myynnin automaatio tai tekoälysovelluksia.
Tämä ei ole kuluerä, vaan sijoitus tulevaisuuteen. En tiedä yhtään yritystä, joka olisi katunut myyntiosaamisensa kehittämistä.
Tulevaisuuteen investoiminen kannattaa
On vaarallista ajatella, että “aloitamme myynnin uudelleen sitten, kun markkinat taas heräävät”. Myyntiä pitää tehdä koko ajan – johdonmukaisesti, pitkäjänteisesti ja tavoitteellisesti. Silloin yritys on vahvimmassa asemassa heti, kun kysyntä taas kasvaa.
👉 Jos haluat käyttää hiljaisen ajan viisaasti ja varmistaa, että tiimisi vahvistaa myyntiosaamistaan ja myyntiprosessejaan, tutustu valmiisiin myyntikoulutuspaketteihini. Niiden avulla viet myyntisi seuraavalle tasolle silloin, kun kilpailijat vielä odottelevat parempia aikoja!


Kommentit