Myyntikoulutus: Milloin on oikea aika myydä? Vastaus: Tänään, vaikka olisikin perjantai
- Sanna Eilola
- 19.7.2024
- 2 min käytetty lukemiseen
Päivitetty: 14.10.
Huomenna tulee neljä kuukautta yrittäjänä täyteen. On ollut jännittävää, opettavaista ja välillä vähän jännäääkin. Uusia toimialoja ja uusia ihmisiä, ja sama havainto toistuu: myynti jää helposti “aloitetaan kunnolla sitten kun…” -listalle. Spoiler: täydellistä hetkeä ei tule. Paras hetki aloittaa on tänään, heti, nyt.
“Ei vielä ole oikea aika” – tuttu ajatus, turha jarru
Taloustilanne on mitä on, mutta odottelu auttaa hyvin harvoin. Moni luottaa siihen, että nykyiset asiakkaat pysyvät ikuisesti. Todellisuus: jos et pidä itsestäsi meteliä, joku muu pitää. Myynti ei ole tulipalojen sammuttamista, vaan arjen rutiini, jolla pysyt pelissä.
Miksi myyntiä kannattaa tehdä koko ajan? Koska
tasainen myyntiputki voittaa paniikkipiikit.
säännöllinen yhteys asiakkaisiin pitää oven auki lisämyynnille.
kun olet läsnä, kilpailijoiden on vaikeampi ujuttautua väliin.
keskusteluista syntyy paras markkinatieto ja ideat omienkin palveluiden kehitykseen.
toistuva, selkeä viesti kasvattaa asiantuntijamielikuvaa =brändiäsi.
Älä odota, että liikevaihto notkahtaa. Silloin vauhdin ottaminen on kalliimpaa ja hitaampaa. Aloita tänään, ihan vaikka yhdellä, viidellä tai kymmenellä viestillä tai puhelulla.
Miten aloitat myynnin juuri tänään?
Tarkenna kenelle myyt: kirjoita ylös paras asiakasprofiili (1–2 lausetta).
Paketoi palvelusi: 2–3 selkeää pakettia, hyödyt ja hinta näkyviin (edes esimerkkihinta).
Tee ajanvarauksesta helppoa: laita varauslinkki jokaiseen sisältöön ja someen.
10–10–10: tänään 10 viestiä vanhoille liideille, 10 lämpimälle verkostolle ja 10 ihan uusille kontakteille.
Pyydä suositteluja: lause asiakkaalta on kullanarvoinen.
Tarjoa myös matalan kynnyksen palvelua, joka on helppo ostaa.
Missä kohtaa myyntikoulutus auttaa?
Jos prosessit, viestit ja arjen rytmi ovat hakusessa ja myynti roikkuu kulloistenkin fiilisten varassa niin myyntikoulutus auttaa:
selkeyttämään kohderyhmän ja viestin
rakentamaan tapaamisrungon ja tarjouksen
rytmittämään tekemistä (CRM, viikkorytmi, mittarit)
tuomaan arkeen mallit ja skriptit, joita on helppo toistaa
Lyhyesti: selkeällä rakenteella luot vähemmän säätöä ja saat enemmän tulosta.
Yhteenveto
Oikea aika myydä? Tänään. Pienillä, toistuvilla teoilla huominen on jo valmiiksi parempi. Jos haluat sparrausta tai käytännön mallia niin jutellaan.
Varaa 30 min maksuton keskusteluaika ja paikannetaan yhdessä kolme isointa kipukohtaa.


Kommentit