Sanna Loves Julkiset hankinnat
Päivitetty: 1. elok.
Yrittäjänä olen päättänyt vahvasti painottaa ja tuoda esille osaamistani ja kokemustani julkisista hankinnoista. Se on erilainen lähestymistapa myynnin parissa työskentelevältä, sillä erilaisia myyntikonsultteja on tuhansittain, mutta aika harva kai uskaltaa tunnustaa rakkauttaan julkisiin hankintoihin.
Tänään muistelin ensi kosketustani Hilmaan (www.hankintailmoitukset.fi) vuodelta 2007: Hankintalaki oli juuri uudistunut ja silloiseen työpaikkaani haettiin asiantuntijamyyjää ja tarjouksen tekijää - Key Account Manageria. Sain paikan, ja uppouduin korviani ja sieluani myöten opiskelemaan uutta lakia, sen mukanaan tuomia velvoitteita ja mahdollisuuksia.
Koin Hilman heti omakseni. Meillä niin sanotusti resonoi.
Myyntityö mielletään yhdenlaiseksi taiteenlajiksi. Julkiset hankinnat tuovat siihen erityistä ryhtiä, selkeyttä ja ennustettavuutta. Hankintakaudet ovat kaikkien tiedossa ja saatavilla ja nykyään julkisen sektorin toimijat jopa julkaisevat hankintakalenterinsa etukäteen kaikkien nähtäville, voiko enää kuvitella parempaa palvelua?
Julkiset hankinnat mielletään byrokraattisiksi ja koetaan Markkinaoikeuden uhan leijuvan hankintojen yllä. Tämä johtuu mielestäni siitä, että yritykset yrittävät ottaa julkiset hankinnat haltuun sillä, että laittavat myyjänsä päivän-parin julkisten hankintojen kurssille, ja kuvittelevat asian olevan sillä hoidettu. Näin se ei tietenkään ole, vaan yrityksen valmius tarjota julkiselle sektorille nousee yrityksestä itsestään sisältäpäin, sen kypsyydestä ja kyvykkyydestä, ja ennen kaikkea halusta olla julkisen sektorin toimittaja. Sitä ei vain voi hoitaa vasemmalla kädellä.
Mitä byrokratiaan tulee niin onko se nyt oikeasti niin kamalaa? Kun yrityksellä on asiat kunnossa eikä mitään isompia rötöstelyjä ja törttöilyjä taustalla, niin julkisiin hankintoihin voi kyllä tarjota. Laittaa raksit oikeisiin ruutuihin. Tarjouspyynnön täyttäminen on toki tarkkaa, muttei mitään rakettitiedettä sekään. Paljon tärkeämpää on ymmärtää miten myydään julkiselle sektorille, kuinka paljon etukäteen myyntityö pitää aloittaa, ja miten kehittää (paljon etukäteen) oman yrityksen kyvykkyyttä osallistua hankintoihin.
Jos vielä palataan vuoteen 2007 ja ensimmäiseen jättämääni tarjoukseen niin tuolloin postipaketti painoi 16,5 kg. Sen piti sisältää 7 kpl kaikkia tarjoukseen sisältyviä tuotteita sekä tarjouskansiot, joissa oli tulostettuina tarjousdokumenttien lisäksi tuotteiden ominaisuuksien Excel-taulukot. Tulostettuna ja yhteen teipattuna moinen taulukko oli ojennetun käsivarren verran pitempi kuin mitä itse olen (169 cm).
Että aika paljon olemme menneet eteenpäin niistä ajoista.
Comments